Nodebøger

ABBA
NodeGlad.dk  - nemt og overskueligt

Noder - nodebøger
Gå til side:

Vælg instrument


Vælg genre
Musik CD / DVD
Vælg emne

ABBA

Introduktion
Dancing Queen, SOS, The Winner Takes It All, Thank You For The Music, Mamma Mia – hvor havde de mange hits!
ABBA-feberen slog ud i Brighton en forårsdag i 1974. Med Waterloo, en velklingende salut til Napoleons fatale nederlag i 1815, tog ABBA Europa med storm. I fantasifulde og spraglede dragter, der vil være en gevinst på et hvilket som helst museum over 1970erne, spillede, sang og dansede fire unge svenskere sig direkte ind i folks bevidsthed.
Populære hver især
Björn Ulvaeus var frontfigur i Hootenanny Singers, som spillede en blanding af popmusik og svensk folkemusik, mens Benny Andersson var med i Hep Stars, Sveriges svar på Beatles. Både Hootenanny Singers og Hep Stars var uhyre polulære i vort naboland. Ulvaeus og Andersson mødtes nu og da og begynde at skrive sange sammen. Et livslangt venskab og samarbejde var indledt.
Stig 'Stickan' Andersson, som var manager for Hootenanny Singers og startede Polar Music, så hurtigt potentialet i Björn Ulvaeus' og Benny Anderssons samarbejde. Opmuntret af Stickan Andersson skrev de flere sange, hvilket resulterede i pladen Lycka (Lykke).
Begge A'erne i ABBA, Anni-Frid Lyngstad og Agneta Fältskog, indledte karrieren tidligt. Anni-Frid Lyngstad blev født i Norge i 1945. Faren var tysk soldat og moren norsk, men da Anni-Frid var 1 ½ år flyttede hun med mormoren til Sverige, hvor hun voksede op. Allerede som 14-årig sang Anni-Frid i et band, der spillede dansemusik. Senere blev hun mere interesseret i jazz og kabaret, men musikken havnede i baggrunden, da hun blev gift første gang. Sejren i en talentkonkurrence fik dog karrieren op i omdrejninger igen.
Agneta Fältskog voksede op i en meget musikalsk familie og fik adskillige Svensktop-hits allerede som teenager. Hun fik også rollen som Maria Magdalena i den svenske udgave af kultmusikalen Jesus Christ Superstar.
ABBA dannes
Da Agneta Fältskog og Björn Ulvaeus mødtes, blev de unge stjerner umiddelbart forelskede – få måneder efter skete det samme utroligt nok for Benny Andersson og Anni-Frid Lyngstad. Fortællingen om ABBA er derfor også historien om to par, to ægteskaber, eller 2 x A + B.
Allerede på LP´en Lycka sang pigerne backup vokaler, men det varede endnu lidt inden samarbejdet kunne staves med versaler. Benny og Björn lavede stadig musik sammen, men pigernes separate karrierer fortsatte. Da Benny og Björn skrev en sang til det svenske melodigrandprix i 1972, var det hverken Agneta eller Anni-Frid, der fremførte den. Say it with a Song, som sangen kom til at hedde i den engelske udgave, gik ikke videre til den internationale konkurrence, men blev et mindre hit i flere lande. Stickan Andersson som havde sigtet indstillet på det internationale marked blev overbevidst om, at der var noget stort under opsejling.
Det næste store skridt blev taget, da Agneta og Anni-Frid optrådte som gæstevokalister på Björns og Bennys People Need Love. Den nye sound vakte begejstring. People Need Love blev udsendt som en single af Björn og Benny, Agneta og Anni-Frid. Året var 1972 og gruppen var skabt, men havde endnu ikke fået sit rette navn. ABBA var Stickan Anderssons påfund. Han blev simpelthen træt af at skrive alle fornavnene og satte i stedet initialerne sammen til ABBA. Navnet var dog ikke helt uproblematisk. At Abba på arabisk betyder fader gjorde ikke noget, men Abba er også navnet på et stort svensk fødevarefirma indenfor fiskeindustrien. Man holdt dog fast ved navnet ABBA, også fordi man fra starten af regnede med at gruppens karriere ville få internationale dimensioner.
Top of the Pop
Endnu mens de kaldte sig Björn og Benny, Agneta og Anni-Frid deltog gruppen i det svenske melodigrandprix i 1973 med Ring, Ring. Sangen blev kun toer, men et hit i adskillige europæiske lande. Året efter kom grandprixtriumfen med Waterloo. ABBA var godt forberedt og havde en færdig LP til at følge succesen op med.
Singlen Waterloo blev ABBAs første nr. 1 hit i England og nåede en sjetteplads i USA. De følgende singler slog derimod ikke an. Først da SOS kom på gaden fik ABBA et nyt hit, som var med til at slå deras navn fast i England og andre steder i Europa. I 1975 havde ABBA adskillige hits og ikke mindst kæmpehittet Mamma Mia understregede succesen. En anden af de populære sange, Fernando, kunne først høres i en svensk version på Anni-Frids plade Ensam, på samme måde som SOS oprindeligt var skrevet til Agnetas solokarriere.
ABBA var blevet den uovertrufne succesgruppe i europæisk popmusik. Udover Ulvaeus' og Anderssons evner som sangskrivere, var det sounden som slog an og gav gruppen sit særpræg. En del af baggrunden for succesen var, at pigernes stemmer, Agneta Fältskogs sopran og Anni-Frid Lyngstads mezzosopran, passede så godt til hinanden. En anden hemmelighed bag det specielle ABBA-sound skal man søge i samarbejdet med lydteknikeren Michael B. Tretow. Vokaler og instrumenter dubleredes og fyldte lydbilledet på en måde, som var ny og overraskende i 1970erne.
Arrival fra 1976 er en af årtiets legendariske udgivelser. Pladen indeholder hits som Dancing Queen, When I Kissed The Teacher og Money, Money, Money. Foruden England og andre dele af Europa var ABBA rigtigt store i Australien, mens fremgangene i USA var mere beskedne. Som den eneste af ABBAs sange blev Dancing Queen dog nr. 1 i USA.
1977 blev et nyt stort år for ABBA. Gruppen udsendte pladen, The Album med hits som Take A Chance On Me og Thank You For The Music. Derudover var der premiere på ABBA-filmen, som helt enkelt fik titlen The Movie. Omdrejningspunktet er ABBAs turné i Australien og filmen har scener, der får en til at tænke på den hysteri som Beatles vakte årtiendet forinden. Et andet tegn på ABBAs gennemslagskraft: på højden af karrieren stod gruppen for en større del af Sveriges eksport end selveste Volvo.
I disse år var det i det hele taget ABBA, der tegnede europæisk popmusik. Mange prøvede at efterligne gruppens sound, ligesom konstellationen to mænd og to kvinder, satte sig præg, ikke mindst på melodigrandprixet. Men sammenligner man ABBA med en wanna-be-gruppe som Brotherhood of Man, der vandt eurovisionsfinalen i 1976 med 'Save All Your Kisses For Me', indser man hvor dygtige og gennemprofessionelle de fire svenskere var.
ABBA opnåede en enorm popularitet i 1970erne, men det er ikke ensbetydende med, at alle var med på noderne. Decenniets svenske musikliv var stærkt præget af et krav om politisk engagement, noget ABBA slet ikke honorerede. Gruppen leverede topprofessionelle hits, ikke budskaber, hvis man bortser fra den musik- og danseglæde numre som Thank You For The Music og Dancing Queen udstråler.
Med deres genuine tidspræg er ABBA under alle omstændigheder blevet et af 1970ernes ikoner. Udover musikken er det ikke mindst tøjstilen mange husker. For medlemmerne i ABBA udgjorde de farverige og fantasifulde dragter en af de sjovere og mere ukomplicerede aspekter af en karriere, som ellers lagde et større og større pres på dem. At turnén til Australien i 1977 blev fulgt af et filmhold indskrænkede yderligere mulighederne for en smule privatliv. Filmen fra Australien, The Movie, havde en ung Lasse Hällström som instruktør. Han er senere blevet kendt for film som Mit liv som hund, Æblemostreglementet og Chokolade. Hällström har betegnet The Movie som en interessant blanding af dokumentar- og spillefilm.
Opløsning
En slidsom konflikt mellem familjeliv og karriere tærede på de fire i ABBA, som besluttede at helt afstå fra tunéer i 1978. I stedet blev ABBA pionerer på et nyt område, eftersom de prøvede at nå de utallige fans med en række musikvideoer. Mange af gruppens videoer, som igen havde Lasse Hällström som instruktør, hører i dag til genrens klassikere.
At ABBAs internationale stjerne begyndte at dale kan hovedsagelig tilskrives den musikalske smags omskiftelighed. Sidst i 1970erne var punk og new wave godt i gang med at erobre musikscenen, ikke mindst i det for ABBA så vigtige Storbritannien. Men samtidigt med at ABBA-feberen begyndte at aftage i Europa, fik gruppen en stigende opmærksomhed i USA. Diskotonerne i Voules-Vous fra 1979 slog an over there. Samme år tog ABBA på turné i USA og succesen var relativ stor – men det var muligvis for sent.
På trods af konkurrencen fra andre stilarter var ABBAs succes dog stadig betydelig i starten af 1980erne. Hverken Super Trouper eller The Visitors (ABBAs sidste studieplade) solgte som forventet, men ABBA toppede dog endnu engang i England med 'The Winner Takes It All'.
Selvom en plade som The Visitors er ujævn og med til at markere ABBAs fald fra tronen, er den definitivt værd at lytte til i dag. The Visitors demonstrerer ikke mindst hvilket potentiale og hvilken bredde sangskriverne Ulvaeus og Andersson har. Numre som The Visitors og I Let The Music Speak er interessante kompositioner.
Man kan kun fantasere om, hvordan ABBA ville have udviklet sig, men i 1982 opløstes gruppen af interne årsager. De to ægteskaber var krakelerede, og selvom man prøvede at fortsætte et professionelt samarbejde, førte skilsmisserne efterhånden også til ABBAs forlis. De fire ex-medlemmer har, trods mange rygter og store tilbud, aldrig spillet sammen efter opløsningen.
Samarbejdet mellem Björn Ulvaeus og Benny Andersson er dog fortsat, desuden med stor succes. Inspireret af Andrew Lloyd Webber og Tim Rice havde Ulvaeus og Andersson længe haft en drøm om at lave en musical. Allerede i 1977 gjorde de et beskedent forsøg med The Girl With The Golden Hair, som var inkluderet i dette års turné i Europa og Australien. Uddrag af mini-musicalen er med i The Movie. Et nummer som I Let The Music Speak på The Visitors har også et klart musicalpræg.
Björn og Benny
I 1984 skrev Ulvaeus og Andersson musikken til Chess, som med tekst af Tim Rice gik tre år i London. Succesen kunne dog ikke gentages i USA, da musikalen i en noget forandret version, blev sat op på Broadway i 1988. Bedre gik det for musikalens svenske version, som havde premiere 2003.
Chess har et meget internationalt præg. I 1995 tog Benny Andersson til gengæld udgangspunkt i et pursvenskt materiale i Kristina från Duvemåla. Musicalen baserer sig på Vilhelm Mobergs bøger om 1800-tallets svenske Amerika-emigration. Især de to første (af fire) romaner i dette imponerende emigrantepos, Utvandrarna (1949) og Invandrarna (1952) hører til de mest folkekære værker i svensk litteratur. I en tv-version blev Mobergs svenske udvandrere også kendt herhjemme – og parodieret i Shu-bi-duas Karl-Oscar. Sangen har vrøvlelinjer som 'Karl-Oscar I'm with barn again/ how do you do juhuu/ här like midt på prärien' og afsluttes faktisk med en allusion på ABBA-numrene So Long og Honey Honey.
Ligeledes meget folkekært i Sverige er Benny Anderssons orkester, som består af en række fremragende spillemænd. I de senere år har orkestret haft det ene hit efter det andet med Helen Sjöblom som solist.
I 1999 blev musicalen Mamma Mia! sat op i London. Catherine Johnsson har føjet en historie sammen, hvis fortjeneste først og fremmest består i, at den giver anledning til at fremføre 27 af ABBAs hits. Benny Andersson og ikke mindst Björn Ulvaeus var involveret i indøvningen af ABBA-numrene, som er garanten for forestillingens succes. At musicalen skal ses som en hyldest til ABBA blev understreget af, at den havde premiere den 6. april 1999 – nøjagtig 25 år efter triumfen med Waterloo.
Agneta
Som et kuriosum kan det nævnes, at hverken Ulvaeus eller Andersson kan skrive noder. Den eneste af ABBA-medlemmerne der kan det er Agneta Fältskog, som er den af de fire svenskere, der havde sværest ved at tackle al virakken omkring ABBA. Efter pladen I Stand Alone fra 1987 trak hun sig helt tilbage fra offentligheden. Først i 2004 vendte hun tilbage med My Colouring Book, som udelukkende indholder covers og fik en blandet modtagelse blandt kritikerne, men solgte godt i adskillige lande.
Frida
Anni-Frid Lyngstad, som for det meste kaldes Frida (men ABBF eller FBBA lyder unægteligt ikke så godt som ABBA) udgav Shine i 1984. Derefter holdt hun, ligesom Agneta Fältskog en længere pause, inden hun i 1996 udsendte Djupa andetag, som blev en succes i Sverige, men stort set ikke spredtes internationalt. Ellers har det været tyst om Frida, men efteråret 2004 indspillede hun sangen The Sun Will Shine Again sammen med Jon Lord, tidligere medlem i Deep Purple, på hans seneste plade.
30+ år siden sejren med Waterloo
Den 6. april 2004 samledes Anni-Frid Lyngstad, Björn Ulvaeus og Benny Andersson i London, hvor musicalen Mamma Mia! havde spillet i fem år. Men mest af alt fejrede man, at det var 30 år siden sejren i melodigrandprixet med Waterloo. For første gang siden 1986 viste alle fire tidligere medlemmer af ABBA sig sammen ved gallapremieren på den svenske version af Mamma Mia! i februar 2005
Great ABBA
ABBA er utvivlsomt et af tidernes mest succesrige europæiske bands og deres popularitet holder endnu i dag. Det vrimler med covers af ABBAs numre og tributes til gruppen. Hyldestbandet Björn Again har turneret i mere end 15 år, altså betydligt længere end ABBA. Björn Again er tilmed så populært, at fem udgaver af bandet i 2004 optrådte rundt om i verden. Det svenske band A-Teens hed fra starten af ABBA Teens og startede karrieren med en plade, som udelukkende indholdt ABBA covers. Mike Oldfield og mange andre berømtheder har lavet deres egen version af ABBA-numre.
Ser man tilbage på ABBAs karriere, kan man konstatere, at de er i en klasse for sig, når det gælder nordiske artister. Deres succes kan tilmed måle sig med den Beatles oplevede. Sammen med Hey Jude er Fernando således stadig den single, der har toppet flest uger i Australien. I England erobrede i alt ni af ABBAs numre førstepladsen på singlehitlisten, hvilket kun overgås af Beatles, Elvis Presley og Cliff Richard.
Det er dertil påfaldende, at kritikere og musikere udtaler sig med større og større respekt om ABBA. Et typisk eksempel er Bono fra U2, som oprindeligt afviste svenskerne som for bløde og 'pigede'. Senere har U2 selv spillet ABBA-numre og Bono fæster sig ved 'the pure joy' i gruppens musik – og kalder ABBA en af alletiders bedste popgrupper.